Weblog

De nieuwe Rider 400 van TomTom

  |   motor   |   Geen Reacties

Nadat de lancering ervan al eerder bekend werd, werd de TomTom Rider 400 nu ook officieel op de markt gebracht.

We hebben hem zelf nog niet aan het werk kunnen zien, maar op het eerste zicht, ziet alles er goed uit. Zowel het design als de techniek zorgen ervoor dat de Rider400 een aanzienlijke verbetering betekent.

Design

Tot hiertoe vertoonden de TomTom Riders een grote gelijkenis met de zelfbevestigende systemen van in het begin van de GPS. Het omhulsel ziet er log uit en het zonnescherm maakt alles nog veel erger. Dit kan je echt niet op een fatsoenlijke manier in je broekzak verstoppen zonder ongewenste connotaties te krijgen.

Hier werd nu komaf mee gemaakt. De Rider400 kan qua grootte vergeleken worden met de Garmin Zumo 3xx serie. De metalen strips aan de zijkant zorgen voor een stoere maar verfijnde look. De gebruiker heeft de keuze om de display 90° te draaien en het in een verticale stand te zetten, zo kun je tijdens het rijden anticiperen op de bochten. Dit mag gezien worden.

Routing

De TomTom rider400 gebruikt naast de term kronkelwegen ook het woord ‘bergwegen’. Wat dit inhoudt, daar is nog geen duidelijkheid over, waarschijnlijk is dit gerelateerd aan de verschillende hoogtes binnen een route, en krijgt dit gegeven een voorkeursbehandeling. Hoogteverschillen zorgen nu eenmaal voor bochten en mooie bergzichten, en dat maakt de reis alleen maar aangenamer. De optie rondrit van de Rider 400 berekent automatisch je optimale route gebaseerd op je startpunt en de af te leggen afstand.

Route-transfer

Want in het oog springt is dat nu pas vermeld wordt dat routes uitgewisseld kunnen worden gebaseerd op tracks in gpx-format. Dit kon al eerder, maar praktisch gezien, werkte het not niet zo lekker. Wanneer alles nu wel tip top geregeld is, dan is dit wel de voornaamste verbetering en zullen solide route-transfers (ook tussen Garmin en TomTom) er erg op vooruit gaan. Bijkomend kan de route gepland worden op pc, maat het blijft vaag of dit programma de Tyre software gebruikt, of dat TomTom hiervoor een eigen programma ontwikkeld heeft.

Verkeer en wegenkaarten

De Rider400 wordt, net als het vorige model, aangeboden met een levenslange update voor de wegenkaarten en hetzelfde geldt nu ook voor de verkeersinformatie. Een motorrijder heeft hier wel minder last van maar, wanneer je het apparaat ook in de wagen gebruikt, is dit een groot voordeel.

Zonhinder

Om alles beter in de zon te kunnen lezen, werden diverse kleurenmogelijkheden toegevoegd. De kleur is van belang; maar of je iets kunt lezen of niet in de zon, is afhankelijk van het soort scherm. Daar gaan we het eerst naar kijken wanneer we dit toestel zelf kunnen bemachtigen. Maar dan moet het wel zonnig willen worden natuurlijk.

In de winkel vanaf:

Dit apparaat kunt u vanaf eind maart/begin april in de winkel vinden en de vastgestelde prijs bedraagt €399,-. Voor honderd euro meer krijg je er een premium pack met autosteun en afsluitbare motorsteun bij. Hiermee bevindt de Rider400 zich tussen de Garmin zumo390 en 590 en dat is een goede inschatting. Zowel qua de behuizing als de software wordt het verschil tussen de motortoestellen van TomTom en Garmin meer en meer weggewerkt.

Geen reacties

Sorry, reacties zijn niet meer mogelijk.